7 Rutin Pagi Ini Akan Menjaga Kebahagiaan dan Keceriaan Anda Sepanjang Hari

11:20 PM
Apa yang  istimewa tentang waktu pagi?
Bagaimana dengan setiap pagi yang anda lalui? Tenang?
Waktu pagi adalah sangat penting.
Ia adalah asas utama bagaimana sesuatu hari itu akan berlangsung.
Bagaimana kita memilih untuk meluangkan waktu pagi boleh menentukan bagaimana dan apa yang akan berlaku disepanjang hari kita
7 rutin pagi ini, jika dilakukan setiap hari secara konsisten pasti akan menjadikan anda sentiasa ceria dan gembira:

1. Bangun awal pagi secara konsisten


 

Jika hari-hari anda selalunya berserabut dan huru-hara, penyelesaiannya adalah mudah, bangun lebih awal daripada biasa. Untuk melakukan ini, tentulah dengan kita perlu tidur lebih awal pada malam yang sebelumnya. Jika anda bangun lebih awal daripada Subuh, lakukan solat Tahajjud sekurang-kurangnya 2 rakaat. Membaca Al-Quran dan selepas itu boleh membuat persediaan ke tempat kerja. Secara konsisten, cuba bangun lebih awal 10 minit pada setiap minggu sehingga 6-9 minggu, dan anda akan merasakan perubahan dari hari ke hari. Percayalah, rutin ini akan membantu anda mengelakkan stress, keletihan, kelewatan ke tempat kerja dan sakit kepala yang dijangka. Mood dan keceriaan kita disepanjang hari juga akan sentiasa terpelihara sepanjang hari.

2. Solat Subuh dan Dhuha

Kebahagiaan itu adalah anugerah daripada Allah kedalam hati kita. Apabila kita bangun pada waktu pagi, perkara yang harus kita utamakan adalah solat dan mengucapkan syukur kepada Allah kerana masih diberikan peluang untuk hidup. Oleh itu jangan tinggalkan solat subuh, kerana orang yang solat subuh akan dipelihara oleh Allah dan dilapangkan hatinya. Selepas itu solat Dhuha, tanda kita bersyukur dengan segala nikmat yang diberikan oleh Allah. Lagi pun mereka yang mengamalkan solat Dhuha akan membuka pintu rezeki yang melimpah-limpah kepada kita. Bukan kegembiraan yang menyebabkan kita bersyukur, tetapi bersyukurlah untuk membuatkan kita gembira. Bila kita mulakan hari kita dengan rasa syukur, insyaaAllah kita akan jumpa banyak kebaikan disepanjang hari kita.

3. Bersenam sekurang-kurangnya seminit-dua

Mudah, tetapi selalu dilupakan.. Senaman dan regangan badan pada waktu pagi mempunyai manfaat yang penting.
  • memperbaiki flexibiliti dan kordinasi otot
  • meningkatkan peredaran darah ke organ-organ yang penting
  • meningkatkan tahap kecerdasan fizikal dan mental
Jika anda tidak pasti bagaimana untuk stretching dengan cara yang betul, terdapat ratusan tutorial yang bagus dilaman Youtube.
Pilih satu yang dirasakan sesuai dengan anda dan amalkan untuk seminit atau dua pada setiap pagi anda.
Saya jamin anda akan rasa lebih bertenaga selepas ini.

4. Amalkan minum segelas tinggi air masak sebelum makan benda lain

Pernahkah anda merasa dahaga selepas bangun daripada tidur?
Tubuh badan kita terdiri daripada 60% peratus air. Jika kita tidur sepanjang malam tanpa minum sedikit pun air, badan kita pasti akan mengalami dehidrasi.
Oleh itu penuhi keperluan badan anda.
Elakkan daripada meminum kopi, teh atau minuman lain, sebelum anda mengambil terlebih dahulu segelas yang tinggi air masak.
Dengan melakukan ini, badan anda semulajadi akan terjaga dan lebih bertenaga.

5. Ringkaskan semua perkara

Salah satu kesilapan saya sebelum ini adalah, cuba untuk membuat terlalu banyak perkara dalam pagi saya.
Apabila saya bangun pagi, selepas solat subuh, saya selalu cuba untuk membuat sebanyak mungkin perkara. Membalas emel, membaca, basuh baju, bersenam, menulis, membuat sarapan dan sebagainya. Pada tanggapan saya, ini adalah produktif. Tapi malah sebaliknya! Ia hanya membuatkan saya stress dan tidak menyelesaikan semua perkara yang lakukan dengan sempurna. Jangan jadikan pagi anda sepadat seperti sepanjang masa yang lain. Apa yang membantu adalah lakukan perkara penting terlebih dahulu, tetapi jangan cuba untuk memaksa diri melakukan banyak agenda. Berikan diri anda ruang dan flexibiliti. Waktu pagi seharusnya waktu untuk kita bertenang, bukan berperang.

6. Penting! Jangan tidur selepas subuh

 

Sekali lagi, jangan tidur selepas waktu subuh.
Jauhi kawasan katil dan tempat tidur, terutama pada hari cuti. Isi waktu ini dengan aktiviti yang anda suka seperti bersenam atau sekurang-kurangnya membaca surat khabar.
Nabi SAW pernah melewati anaknya Fatimah RA yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda:
“Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari.”
(Diriwayatkan al-Baihaqi)
Jadikan awal pagi anda sebagai hadiah yang bermakna kepada diri anda.

7. Baca, lihat dan dengar perkara yang mendidik hati dan jiwa kita

    Kebanyakkan orang yang hidupnya selalu gembira saya jumpa, mempunyai tabiat membaca dan mendengar pada setiap pagi. Contohnya membaca al-Quran beserta terjemahan (wajib),  buku yang bermanfaat, artikel atau peringatan-peringatan yang bagus. Juga mendengar dan menonton rancangan motivasi yang menggerakkan hati kita. Radio seperti IKIM.fm dan saluran televisyen di negara kita banyak menyiarkan rancangan yang seumpama ini setiap pagi.

    Kuncinya adalah amalkan rutin supaya hati kita menyerap input kandungan self-improvement untuk meluaskan lagi pengetahuan dan perspektif pemikiran kita. Mulakan hari kita dengan kata-kata dan nota ucapan yang positif, dan idea yang produktif untuk membimbing perjalanan hari kita. Oleh itu didiklah diri kita dengan sesuatu yang positif setiap pagi, dan biarkan ia menginspirasikan kita membuatkan perkara yang positif sebelum kita kembali tidur pada malam selepas itu.
Dan beginilah hari yang membahagiakan tercipta.

Penutup

Pagi yang hebat bukanlah sesuatu yang berlaku secara kebetulan, ia boleh dibuat secara sedar. Anda tidak perlu mempraktikkan kesemua perkara diatas, tetapi saya cabar anda untuk buat satu atau dua perkara diatas dan rasakan perubahan pada pagi anda. Saya jamin anda akan sukakan ia sebagaimana saya sukakan pagi saya. Terpulang kepada anda.. bagaimana anda memulakan hari anda? Apa yang anda boleh cadangkan dan kongsikan kepada saya dan pembaca-pembaca disini. 
Sumber : @AkuIslam
Tinggalkan komentar anda pada ruangan dibawah.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

16 comments

Write comments
Andrie Adzkia
AUTHOR
March 4, 2016 at 11:27 PM delete

Sholat Dhuha penting gan walaupun sunah..

Reply
avatar
March 4, 2016 at 11:30 PM delete

Bener banget elu gan, harus dijalankan dong walapun sunah :D

Reply
avatar
March 4, 2016 at 11:59 PM delete

alhamdulillah no 2 terlaksana, tapi kalo sholat dhuha nya sih jarang ane gan

Reply
avatar
Rosinante
AUTHOR
March 5, 2016 at 12:20 AM delete

Sholat subuh sama dhuha :3
itu aja sih kalau pagi

Reply
avatar
March 5, 2016 at 12:38 AM delete

kalau bisa di usahain gan ... hehe

Reply
avatar
Wahyu M Rizqi
AUTHOR
March 5, 2016 at 12:38 AM delete

Aku masih suka tidur selepas pagi :(

Reply
avatar
March 5, 2016 at 12:39 AM delete

hehe yang lain kmna? gk terlaksana ya?

Reply
avatar
March 5, 2016 at 12:39 AM delete

wah, semangat gan, jangan malas-malasan bangun pagi..

Reply
avatar
muhamad hanif
AUTHOR
March 5, 2016 at 1:34 AM delete

wah ini pelajaran bagus gan tapi juga nyindir tuh!
pasti yang males merasa kesindir gan. hahaha

Reply
avatar
muhamad hanif
AUTHOR
March 5, 2016 at 1:35 AM delete

wah ini pelajaran bagus gan tapi juga nyindir tuh!
pasti yang males merasa kesindir gan. hahaha

Reply
avatar
March 5, 2016 at 1:56 AM delete

ya sebenarnya bila dia tersindir itu adalah motifasi sih.

Reply
avatar
March 5, 2016 at 1:57 AM delete

ya sebenarnya bila dia tersindir itu adalah motifasi sih.

Reply
avatar
Vadaa bro
AUTHOR
March 5, 2016 at 2:08 AM delete

Bangun pagi emang seger, perasaan jd lebih baik :)

Reply
avatar
March 5, 2016 at 2:16 AM delete

apalagi pas bangun di atas meja udh ada roti sama susu putih wahh seger banget tuh...

Reply
avatar

Artikel Pilihan